Gustav-Adolf Mossa elfeledett világa

Gustav-Adolf Mossa

A nizzai Riviéra csillogóan napsütéses városában, a híres karneválok és a pezsgő társasági élet hátterében élt egy művész, akinek kettős élete a 20. század egyik legizgalmasabb művészettörténeti titkát rejtegette.

Gustav-Adolf Mossa
Gustav-Adolf Mossa wikpedia

Gustav-Adolf Mossa (1883–1971) neve a hivatalos, publikus életében a nizzai karnevál elegáns plakátjaival és a burzsoázia igényeinek megfelelő illusztrációkkal fonódott össze. Azonban Mossa gondosan elzárt műtermében egy teljesen más világ bontakozott ki: a legsötétebb, legdekadensebb és legérzékibb szimbolista festmények világa, amelyekre csak a halála után derült fény.

Elle (1906).
Elle (1906)

A szimbolizmus sötét varázsa

Ahhoz, hogy megértsük Mossa művészetét, érdemes röviden elmerülni a szimbolizmus lényegében. A 19. század végén a művészek egy csoportja szembefordult a realizmus rideg valóságával és az impresszionizmus felszínes látványvilágával.

Nem a külső, látható világot akarták ábrázolni, hanem a belső, lelki tájakat: az álmokat, fantáziákat, misztikumot és a szubjektív érzéseket. Céljuk a valóság mögötti, spirituális igazságok feltárása volt, amit szimbólumok, allegóriák és metaforák segítségével fejeztek ki.

A szimbolizmusra nagy hatással volt az irodalom, különösen a költészet, olyan szerzők művei, mint Charles Baudelaire vagy Stéphane Mallarmé. A festményeken gyakori témák voltak a mitológia, a halál, a szerelem és a bűn, valamint a femme fatale archetípusa, a végzet asszonya.

Szimbolista festők

L'Apparition (1876), watercolor, 105 x 72 cm., Musée d'Orsay

Gustave Moreau (1826–1898)

A szimbolizmus egyik legfontosabb előfutára és mestere volt. Képein gyakran szerepelnek misztikus, mitológiai és bibliai témák. A gazdag, részletes kompozíciók és az álomszerű hangulat jellemezte művészetét. Olyan festményei, mint a János fejét kérő Salome, a femme fatale archetípusának ikonikus ábrázolásai. Moreau nagy hatással volt a fiatalabb generációra, köztük Gustav-Adolf Mossára is.

The Chariot of Apollo, 1909 (Musée des Beaux-Arts de Bordeaux)
The Chariot of Apollo, 1909 (Musée des Beaux-Arts de Bordeaux)

Odilon Redon (1840–1916)

Munkássága rendkívül egyedi és misztikus. Fekete-fehér grafikáival és rajzaival kezdte, amelyekben a szörnyek, rémálmok és a tudatalatti világa elevenedik meg. Későbbi, színes festményei (például a pasztellképei) álomszerűek, fantasztikus lényekkel és virágokkal teliek. Redon a belső látomások festője volt.

A csók, Gustav Klimt, 1907-08

Gustav Klimt (1862–1918)

Bár leginkább az osztrák szecesszió (Wiener Sezession) mestereként ismert, munkássága mélyen gyökerezik a szimbolizmusban. Az aranydíszítések, a bonyolult minták és az erotikus témák felhasználása a szimbolista gondolatokat tükrözi, különösen a szerelem, halál és a nőiség misztériumát. Ikonikus művei, mint A csók vagy A remény II. szintén a szimbolista mozgalomhoz köthetők.

Vissza Mossa-hoz

1921-es karneváli gustav mossa
1921-es karneváli plakát, Mossa

Gustav-Adolf Mossa a művészetbe beleszületett: apja, Alexis Mossa maga is festő és a nizzai karnevál hivatalos plakáttervezője volt. Apja hatására Mossa is a dekoratív, illusztratív művészetek felé fordult, de hamar rájött, hogy a festészet iránti igazi szenvedélye máshol rejlik. Bár élete végéig készített plakátokat és díszleteket a karneválra, a valódi művészi énje a szimbolista alkotásokon keresztül nyilvánult meg.

Mossa festményei, amelyek a halála után előkerültek, éles kontrasztban álltak a nyilvános személyiségével. Míg a karneválon a vidámság, a színek és a forma dominált, a műtermében olyan sötét és nyugtalanító témák kerültek elő, mint a szexuális szadizmus, a halál kultusza és a femme fatale végzetes hatalma.

Mossa a nőt nem mint egyént, hanem mint egyetemes szimbólumot ábrázolja. Ez a női figura egyszerre a szerelem, a szépség és a tisztaság jelképe, de egyben a bűn, a pusztulás és a halál hírnöke is. A női alakokon keresztül Mossa a vágy, a hatalom és az emberi gyengeség komplex viszonyát vizsgálja. A femme fatale nála nem csupán egy karakter, hanem az a misztikus erő, amely a férfi végzetét okozza, és maga a dekadencia megtestesülése.

SALOME IRÓNIÁJA,
Jóllakott szirén, 1905
Jóllakott szirén, 1905

Az ellentétek szimbolikája

Mossa művészete tele van ellentétes szimbólumokkal. A fény és az árnyék, az élet és a halál, a szépség és a szörnyűség folytonos harca jelenik meg. A pompás, aranyba öltözött alakok és a körülöttük lévő szörnyek, rothadó testek vagy levágott fejek éles kontrasztja a szimbolizmus egyik legalapvetőbb eleme. Ezzel a kettősséggel Mossa azt sugallja, hogy a külső szépség gyakran rejt sötét, belső titkokat.

Gorgonne Mossa
Gorgó ( Medúza)
Ádám és Éva, 1910
Halál keringője,
Halál keringője, 1906

Történetek és allegóriák

A történeteket Mossa allegóriaként kezeli. A bibliai és mitológiai alakok (mint Salome, a Gorgó vagy Heródiás) nem konkrét személyek, hanem egyetemes szimbólumok. Mossa őket használja fel a vágy, a bűn és a halál témáinak feltárására. 

A Circé mossa
La Circé

Mossa művészetére nagy hatással volt a szimbolizmus egyik legnagyobb mestere, Gustave Moreau, de inspirációt merített az olasz reneszánsz, a preraffaeliták és az Art Nouveau mestereinek munkáiból is. A legfontosabb szimbolista festményeit 1903 és 1918 között alkotta meg, egy olyan rövid, intenzív alkotói korszakban, amely után szinte teljesen felhagyott ezzel a stílussal, és a nyilvános munkásságára fókuszált.

A művész halála után, 1971-ben a családja egy elzárt műteremre bukkant, amely tele volt a szimbolista korszakában készült, addig ismeretlen mesterművekkel. Ezek az alkotások felfedték Mossa kettős személyiségét, és azonnal a 20. század egyik legérdekesebb, bár viszonylag ismeretlen szimbolista festőjévé emelték.

Ez is érdekelhet