Frida Kahlo és André Breton: Amikor a szürrealizmus és a valóság találkozott

Frida kahlo Andrea breton

Frida Kahlo neve szinte mindenki számára ismerősen cseng, hiszen művészete és személyisége egyaránt ikonikus.

De vajon tudtad, hogy Kahlo művészetére komoly hatást gyakorolt a szürrealista mozgalom és annak egyik vezéralakja, André Breton?

Nézzük meg közelebbről, hogyan is alakult Kahlo és a szürrealizmus kapcsolata.

A szürrealisták, akiknek az álmok és a tudatalatti világ volt a legfőbb inspirációforrása, elsőre talán furcsa társaságnak tűnnek egy olyan művész számára, aki a saját valóságát, a saját fájdalmát és örömeit festette meg. Mégis, amikor a francia szürrealisták vezetője, André Breton meglátta Frida képeit, azonnal felismerte bennük a szürrealizmus szellemiségét.

André Breton
André Breton, 1924

André Breton, a francia író és költő, a szürrealista mozgalom egyik legfontosabb alakja volt. Az ő elméletei és eszméi nagyban befolyásolták a 20. századi művészetet, különösen a festészetet. Breton számára a szürrealizmus nem csupán egy művészeti stílus volt, hanem egyfajta életfilozófia, amely a tudatalatti világ feltárására és az álmok jelentőségére helyezte a hangsúlyt.

1938. április 2. és augusztus 18. közötti mexikói tartózkodása alatt André Breton arra a következtetésre jutott, hogy ez „a szürrealista hely par excellence”.

Breton azt hitte, hogy ő a szürrealizmus atyja, tekintélye, de Mexikó alázatossá tette. 

Miért pont Frida?

Breton szerint Frida festményei olyanok voltak, mintha az álmok és a valóság határán mozognának.

Ahogy ő maga fogalmazott:

“Frida Kahlo festményei olyanok, mint nyitott sebek, amelyekből az élet vérzik.”

A szürrealisták számára fontos volt az automatizmus, az, hogy a művész tudattalanja vezérelje a kezét. Frida festményein ez a spontaneitás, ez a belső impulzusokból fakadó erő erőteljesen érződik.

kahlo amit a víz adott nekem
Frida kahlo What the Water Gave Me 1938

Ez volt az első kép, amit Breton látott: Amit a víz adott nekem.

A festményen a művész és a szemlélő is a kádban helyezkedik el, és Kahlo életének pusztító élményeit figyeli a vízben lebegve, kinyújtott lábai felett. Bretont megdöbbentette a ( szerinte) szürreálisan kifinomult alkotá. Egy pillanatig sem gondolt arra, hogy a festménynek semmi köze a szürrealizmushoz, hanem ösztönösen készült.

De Frida soha nem tartotta magát igazán szürrealistának.

Ő azt mondta:

frida kahlo szürealizmus

“Nem álmokat festek, hanem a saját valóságomat.” 

Kahlo számára a művészet egyfajta terápia volt, amellyel kifejezhette testi és lelki fájdalmát. Életének tragédiái, mint a gyermekbénulás, a súlyos baleset és a számtalan műtét, mind-mind megjelennek festményein. Ezek a személyes élmények mélyen beépültek munkáiba, és bár a szürrealizmus eszközeit használta, sosem tekintette magát a mozgalom részének.

A két Frida Frida Kahlo
A két Frida (1939)

Ez a festmény talán a legnyilvánvalóbb példa arra, hogy Frida hogyan ötvözte a személyes élményeket a szürrealista elemekkel. A képen két Frida ül egymás mellett, egyikük európai, másikuk mexikói öltözékben. A két figura között elvágódott ér, amelyből vér folyik, szimbolizálva a művész belső konfliktusát, kettősségét. A kép középpontjában egy oroszlán szívvel, utalva Frida szerelmére, Diego Riverára.

Frida van a MiniArton is:

Frida Kahlo kép
Frida Kahlo | Letölthető kép
Frida Kahlo Két Frida | Matrica
Memóriajáték | 20 nő a művészetben | Művészi ajándék
Memóriajáték | 20 nő a művészetben

Egy mexikói a párizsi művészeti életben

Amikor Frida először Párizsba utazott, a szürrealisták körében azonnal szenzációnak számított. A különleges megjelenése, erős személyisége és egyedi művészete mindenkit lenyűgözött. De Frida nem igazán illeszkedett a párizsi művészeti életbe. Ahogy ő maga fogalmazott:

“Párizsban úgy éreztem magam, mint egy majom az állatkertben.”

Mi maradt meg a kapcsolatból?

Bár a kapcsolat Frida és a szürrealisták között rövid életű volt, mégis jelentős hatással volt a művésznőre. A szürrealisták ösztönözték őt, hogy merészebben, szabadabban fejezze ki magát, és ez új dimenziókat nyitott meg számára a festészetben.

Zárógondolat

Frida Kahlo és a szürrealizmus kapcsolata egy izgalmas fejezete a művészettörténetnek. Egy mexikói nő, aki a saját fájdalmát és szenvedélyét festette meg, és egy francia művészeti mozgalom, amely az álmok és a tudatalatti világ feltárására törekedett. Ez a két világ látszólag ellentétesnek tűnik, mégis találkozott bennük valami közös pont. Frida Kahlo művészete, amely egyszerre személyes és univerzális, a mai napig inspirálja a művészeket és a művészetkedvelőket világszerte.

Ez is érdekelhet: