Töténetek Frida Kahlo festményei mögött

A kér frida

Frida Kahlo festményei sokkel többet jelentettek mind önmagának, mind a körülötte lévő világnak. Festményei kifejezési eszközként működnek, mint mondjuk egy fordítógép: festményeiben lefordította emlékeit, gondolatait, vívódásait.

Elsősorban az önarcképei bővelkednek rejtett részletekben, és gazdag szimbolikában, amiknek megértésével jobban megismerjük Fridát, mint embert.

Ebben a posztban mutatok néhány festményt, 

Andi
Anditulaj
Read More
Frida Kahlo a feminizmus szószólója volt már jóval azelőtt, hogy az „hírnévvé” vált volna.
Teljes név
Magdalena Carmen Frida Kahlo és Calderón
Született
1907. július 6. (Coyoacán, Mexikóváros, Mexikó)
Meghalt
1954. július 13. (Coyoacán, Mexikóváros, Mexikó)
Figyelemre méltó műalkotás
Mindegyik
Mozgalom
Szürrealizmus, mágikus realizmus

Önarckép a Mexikó és az Egyesült Államok határán, 1932

Önarckép a Mexikó és az Egyesült Államok határán, 1932​

Diego Rivera és Frida 1929-es házasságát követően, Rivera több megbízást is kapott falfestmények készítésére az Egyesült Államokban – és Kahlo természetesen követte őt.

Míg azonban férje örült az amerikai sikernek, Kahlo honvágytól szenvedett és boldogtalan volt – a “Gringóföldön” szerzett tapasztalatai ihlették az Önarckép a mexikói-amerikai határon című festményét. 

A képen Kahlo egyszerű rózsaszín ruhában, a kép közepén egy talapzaton állva látható. A háttér tele van mindkét országot ábrázoló képekkel. Az egyik oldalon Mexikót a természet, a vibráló színek és az azték kultúra képei képviselik, míg a másik oldalon az ipar és a technológia az USA-ra utal. Kezében egy mexikói zászlót tart, ami arra az országra utal, amelyhez szíve (és lojalitása) tartozik.

A két Frida, 1939

A kér frida

Házassága Riverával 11 évig tartott. A két Frida festmény nem sokkal a válás után készült el, Kahlo egyik legelismertebb kompozíciója, és mélyen szimbolizálja a művész érzelmekkel teli fájdalmát.

A kettős önarckép Frida két különböző személyiségét mutatja be – egy hagyományos, tehuana-jelmezt viselő változatát, amely egy független, modern ruhába öltözött Frida mellett ül.
Bár kezdetben azt írta a naplójába, hogy a festmény egy képzeletbeli gyermekkori barátjának emlékeiből született, később elismerte, hogy a kép az elválás miatti kétségbeesését és magányát fejezi ki.
 
Miközben egy padon osztoznak, a két Frida egymás kezét fogja. Ez az ölelés azonban nem minden, ami összeköti őket; szívükből egyetlen ér sarjad ki, mely kiágazik és a karjuk köré fonódik. A bal oldalon Frida sebészeti ollóval vágja el a vénát, amitől az elvérzik. A jobb oldalon az ér Rivera apró portréjához vezet, amelyet Frida szorongatott és szinte láthatatlan a figyelmes szem számára.
Bár a szürrealisták munkásságára hajaz a kép, de Frida kijelentette, hogy: 
 
A két FRIDA

Soha nem festek álmokat vagy rémálmokat. A saját valóságomat festem.

Andi
Anditulaj
Read More
A festményt, amelyet 1947-ben a mexikóvárosi Nacional de Bellas Artes (Nemzeti Képzőművészeti Intézet) vásárolt meg, 4000 pesót (akkoriban körülbelül 1000 dollárt) ért - ez a legmagasabb ár, amelyet Kahlo életében valaha is fizettek egy festményért.

Önarckép tüskés nyaklánccal és kolibrivel, 1940

Frida Kahlo pályafutása során festett 55 önarcképe közül a Tüskés nyaklánccal és kolibrivel című kép az egyik legismertebb. A művet egy évvel a Riverától való viharos válása után fejezte be, és széles körben úgy gondolják, hogy a válást követő érzelmi állapotát tükrözi.

Az önarcképen Kahlo egy tövisekből készült nyakláncot visel, amelyet egy látszólag élettelennek tűnő kolibri díszít – ez a szimbólum a bibliai töviskoronára utal.

A festményen látható sztoikus arckifejezése jellemző Kahlóra, aki – még akkor is, amikor válása miatt összetört – azt vallotta, hogy

A nap végén sokkal többet kibírunk, mint azt gondolnánk

Önarckép levágott hajjal, 1940

Önarckép levágott hajjal, 1940​

Kahlo egy hónappal azután vágatta le hosszú haját, hogy elvált hűtlen férjétől, és nem sokkal később megfestette az Önarckép levágott hajjal című képet. Az alkotás – amelyen rövid hajjal, férfi ingben, cipőben és túlméretezett öltönyben (feltehetően volt férjéé) ábrázolta magát – ellentétben áll korábbi önarcképeivel, amelyeken mexikói nők hagyományos ruháit és hullámos haját viselte.

Egyik kezében ollót tart, a másikban pedig egy hajtincset, jelképezve azokat az alkalmakat, amikor, Riviera által imádott haját, annak félrelépesei miatt, levágta. A volt férjével szembeni dacból készült a festmény.

A jelenetet egy zenei hangsor kíséri – egy mexikói népdal szövege, amely lefordítva így szól: “Nézd, ha szerettelek, az a hajad miatt volt. Most, hogy haj nélkül vagy, már nem szeretlek”.

Korai, tinédzser fotóin Frida többször is látható férfi öltönyben, így ez az öltözködés nem állt távol tőle. 

Frida kAHLO FOTÓ

A megsebzett szarvas, 1946

A megsebzett szarvas, 1946​

Kahlo egyik legértékesebb kifejező eszköze volt, hogy saját, elviselhetetlen fájdalmát kivetítse, ebben az esetben egy szarvasra, amelyen az ő arca látható.

A Sebzett szarvast a gerincműtétje után festette, amelyen azért esett át, hogy enyhítse fájdalmát, de épp az ellenkezője történt, és még több hátfájást okozott.

A festmény egy szarvast ábrázol, akit halálosan megsebesített egy csomó nyílvessző, és egyedül maradt az erdő közepén – a félelem és a kétségbeesés érzését sugallva. A távoli háttérben a viharos, villámokkal megvilágított égbolt jelzi a reményt, amelyet a szarvas soha nem érhet el. Kahlo a festményt azzal fejezte be, hogy a bal alsó sarokba a “karma”, azaz “sors” szót festette.

Viva La Vida, 1954

viva la vida

A Viva La Vida, amely Kahlo utolsó festménye volt, és mindössze nyolc nappal halála előtt készült el, továbbra is a történelem egyik legfontosabb műalkotása – és az évek során számos művészt, színészt és zenészt inspirált.

Egy olyan művész számára, akit egész (rövid) élete során fájdalom és szenvedés gyötört (Kahlo tüdőembóliában halt meg), a műalkotás vibráló színei és címe meglepő tisztelgés az élet előtt – és Kahlo erejéről és szenvedélyességéről tanúskodnak.

Saját szavaival élve azt remélte, hogy:

a távozás örömteli, és remélem, hogy soha többé nem térek vissza